Elka in coronatijd ‘Iedere dag ons werk een beetje beter doen’

ERM, interview Katrien Van den Branden, juni 2020

De groothandel in accessoires Elka Pieterman heeft een goed jaar achter de rug en voorziet ondanks de coronacrisis dat ook 2020 positief zal eindigen. “Ook in deze bijzondere tijden zijn wij er steeds voor onze klanten”, stelt directeur Katrien Van den Branden.

Ook Elka Pieterman zag dat door de lockdown in Nederland bepaalde productgroepen veel beter gingen verkopen. Alle accessoires die te maken hebben met thuiswerken, zoals headsets, toetsenborden en muizen, waren ineens heel populair.

De accessoires-verkoop loopt steeds door

De accessoires-verkoop was de eerste maanden van dit jaar goed, vertelt Katrien. “Online ontwikkelt door en we zien dat ook de fysieke winkels blijven investeren. Er blijft nog steeds ruimte voor nieuwe installaties.”

Ook voor een recessie is zij niet bang. “We zijn een bedrijf dat hier minder vatbaar voor is aangezien onze producten nodig blijven en de verkoop ervan doorloopt. Denk hierbij aan inktcartridges, batterijen maar ook stofzuigerzakken en tal van andere producten. Deze aankopen stellen consumenten niet uit.

Ik verwacht wel dat bepaalde productgroepen iets anders zullen verkopen dan we vooraf hadden ingeschat. Over het algemeen denk ik dat wij als bedrijf er relatief goed doorheen komen. Zolang de winkels open blijven, natuurlijk. Dat is wel een vereiste.”

Ruim kantoor en magazijn

Katrien vervolgt: “Wij hebben verschillende maatregelen getroffen zodat onze mensen veilig kunnen blijven werken (op minstens 1,5m) in alles wat we doen. Zowel het kantoor als de logistiek in Breda is bijzonder ruim opgezet, waardoor iedereen vrij eenvoudig voldoende afstand van elkaar kan houden. En in de kantine zijn stoelen weggehaald. Er zijn overal papieren handdoekjes, zeep en desinfecterende handgel aanwezig. Rond de koffieautomaten zijn lijnen getrokken en ga zo maar door. Er zijn nooit veel mensen tegelijk op dezelfde plek. Het is hier groot, dat helpt. In ons logistiek centrum werken gedurende de dag meerdere kleine ploegen in verschoven uren en zijn de gangen breed. Hierdoor kan men alle nodige veiligheidsmaatregelen in acht nemen.  We hebben een hele reeks van praktische maatregelen getroffen en iedereen houdt zich daar keurig aan. Het zijn hele simpele dingen en al met al werkt dat heel goed.”

Winkels open

“Gelukkig zijn de winkels open gebleven en zijn de bestedingen van mensen doorgegaan. In België was dat heel anders, daar ging het land volledig dicht en stond alles echt stil.” vervolgt de Belgische Katrien. “Er waren wel veel minder mensen in de winkelstraten, maar men bleef gericht inkopen doen of het verplaatste zich naar online. Hierdoor loopt het voor ons behoorlijk goed door.’’

“COVID-19 heeft, zoals in alle bedrijven, de laatste twee maanden veel tijd gevraagd. Bijvoorbeeld om collega’s zorgvuldig te informeren en extra maatregelen te nemen. We wennen aan het houden van afstand en zoeken naar oplossingen om alles zo normaal als mogelijk door te laten gaan. Het is anders, maar we komen nu geleidelijk in een nieuw soort evenwicht.’’

SCANPART

Eén van de niet-corona-gerelateerde zaken waar Elka Pieterman al voor de uitbraak mee bezig was, is de verdere ontwikkeling van het eigen merk SCANPART. ‘’In ons eigen merk blijven we verder investeren. We hebben bijvoorbeeld onze verpakkingen meer afgestemd op online verkopen. Niet alleen voor de webshops maar ook voor de consument die steeds meer online bestelt.”

Ze legt uit: “Zo hebben we een aantal pakketten ontwikkeld, waarmee we de waarde verhogen. Je kunt hierbij denken aan multipacks met grotere aantallen, of starter-/ combinatiepakketten voor bepaalde apparaten. We doen dit in samenwerking met onze klanten, zodat we samen kunnen bepalen wat wel en wat niet werkt.

De producten van SCANPART zijn al gericht op het verlengen van de levensduur van apparaten, maar we kijken nu ook naar hoe we ze ecologischer kunnen maken. Er zijn namelijk steeds meer mensen die naar dergelijke duurzame alternatieven zoeken en die willen we hiermee bedienen. Onze drogerballen bijvoorbeeld waren van plastic gemaakt, nu van wol. Bovendien zijn ze voorzien van een kartonnen i.p.v. plastic verpakking. Maar we hebben ook onze Eco wasbal, waarmee je zonder chemicaliën de was kunt doen, opnieuw gelanceerd.

We investeren daarnaast voortdurend in onze webshop. Het is belangrijk dat de prestaties steeds verder worden verhoogd. Dit is een doorlopend verhaal, we zijn hier achter de schermen eigenlijk continu mee bezig.”

Aanpassen op veranderingen

Elka Pieterman heeft zich in de loop der jaren aangepast op de veranderende marktomstandigheden, waarbij uiteraard online een steeds grotere rol is gaan spelen. Katrien Van den Branden heeft sinds haar komst als directeur in 2013 de veranderingen van dichtbij meegemaakt.

“De markt is heel sterk veranderd. Zij die overblijven hebben zich aangepast. Nederland heeft zich online sterk ontwikkeld en in deze tijden plukken we hier de vruchten van. Ik denk dat corona voor een extra digitale versnelling zal zorgen. Winkeliers die nog niet zo sterk online aanwezig waren, zullen nu wel in een rap tempo ervoor zorgen dat hierin verandering komt. Ik denk dat dit alleen maar goed is. Dankzij online kunnen zij meer mensen uit een bredere omgeving aanspreken, die zij anders nooit in hun winkels zouden zien.”

Evolutie

Elka Pieterman zelf heeft de opkomst naar online op de voet gevolgd. “We moesten mee in deze evolutie”, zegt Katrien. “We hanteren intern dan ook het motto van Darwin: ‘It’s not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the ones most responsive to change’, wat inhoudt dat niet de sterksten of meest intelligenten zullen overleven, maar zij die zich het best kunnen aanpassen.

Dit geldt voor ieder bedrijf in welke sector dan ook. Je moet continu de ontwikkelingen in de gaten houden om daarop in te kunnen spelen. We doen iedere dag ons werk een beetje beter en blijven ons ontwikkelen. Ik denk dat dit de kracht is van onze organisatie.”

Bekijk alle nieuwsitems